Demokrativerkstaden

Demokrativerkstaden är ett rollspel som bygger på pedagogiken ”upplevelsebaserat lärande” och riktar sig till högstadieelever eller Komvuxstudenter på grundläggande nivå. I lokalen – belägen i Gamla Stan, på gångavstånd från själva Riksdagen – blir eleverna riksdagsledamöter för en dag.

Riksdagsmiljöer i miniformat

Det första eleverna möter är kapprummet inspirerat av Riksdagens entré och före detta bankhall. Här finns också skåp för att lämna mobiltelefoner, där eleverna genom symboler på insidan av luckorna samtidigt blir indelade i olika partier. Därefter börjar det interaktiva spel där eleverna samlar information, förhandlar med varandra och kommer fram till beslut för att lösa sina uppdrag som folkvalda.
 

Det finns totalt åtta spelrum, varav fem partirum, två utskottsrum och en kammare. Partirummen är ytor för respektive parti, inredda med vardera en spelklocka med tidtagning, ett mötesbord och en informationstavla. Utskottsrummen har lyssningsstationer, klocka och ett stort mötesbord. I kammaren finns ytor för visning av såväl analoga som digitala bilder, en talarstol med integrerad skärm och mikrofon samt hörsalstolar och rullstolsplatser med varsin panel med voteringsknappar, fullt fungerande för röstning. Alla fasta möbler är specialformgivna för projektet.

Kreativitet i begränsade utrymmen

En utgångspunkt i projektet var att utrusta rummen med fler interaktiva digitala stationer än tidigare, då spelet helt styrdes ifrån läsplattor. Rummen har en relativt låg takhöjd och de givna förutsättningarna var att befintlig allmänbelysning, textila golv och vita väggar generellt skulle behållas. Väggarna är dessutom klädda med skivmaterial för att skydda bakomliggande väggmålningar. Sammantaget upplevdes lokalen relativt trång och utan karaktärsfulla element som kunde relatera till husets originalarkitektur.

För att levandegöra miljön och förstärka upplevelsen av rollspelet arbetade vi därför väldigt scenografiskt. Formspråk och material är inspirerade av autentiska riksdagsmiljöer; på några av väggarna finns nu skickligt utförda dekorationsmålningar som skapar en illusion av pelare och pilastrar, entréportalen är marmoreringsmålad och fondväggen i kammaren är klädd i björk, precis som i Riksdagens plenisal, om än i laminat. Tekniken som försörjer alla digitala interaktiva delar är dolt placerad i de specialritade möblerna och ibland även under golv, för att den ska synas så lite som möjligt. Partifärgerna utgår från historiska pigment, dels för att inte likna verkliga partifärger, dels för att stämma med övriga kulörer i miljön. Grafiska element är framtagna av Riksdagens egna grafiska formgivare. Under processen hade vi löpande avstämningar med beställare och övriga konsulter för samordning av all inredning.

Lärmiljöer som stimulerar och inspirerar

Hur ett rum är utformat, vilka färger och material som används, hur möbleringen är arrangerad – allt påverkar vår förmåga att fokusera och ta till oss information. Inredningen är ritad för att vara funktionell, stödja lärprocessen och främja kreativitet och social interaktion. Lärandemiljön måste också vara en plats där barn och unga känner sig trygga och bekväma. En inspirerande inredning ger barn och unga möjlighet att uttrycka sina idéer och tankar på olika sätt.

Uppdrag
Ombyggnad och inredning
Adress
Stora Gråmunkegränd / Gamla Stan, Stockholm
Byggnadsår
Slutet på 1800-talet

Ombyggnadsår
2024
Kulturklassning
Blåklassad
Team
Maria Angantyr, Carolin Fischer, Camilla Hedendahl

Kontaktperson
Maria Angantyr
Beställare
Riksdagsförvaltningen
Fotograf
Johan Eldrot